Over de identiteitskaart
Elke Belg vanaf 12 jaar moet een identiteitskaart of Kids-ID hebben. Met een Belgische identiteitskaart (eID) kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland je nationaliteit en identiteit bewijzen. Vanaf 15 jaar ben je verplicht om je identiteitskaart altijd bij je te hebben.
In de eID zit een microchip waarmee je:
- je identiteit online kunt bevestigen.
- documenten elektronisch kunt ondertekenen.
Veelgestelde vragen
Hoe vraag ik mijn identiteitskaart aan?
- Je krijgt automatisch een oproepingsbrief van de gemeente wanneer je 12 jaar wordt en geen geldige Kids-ID hebt, of als je huidige kaart verlopen is. Jongeren die wel een geldig Kids-ID hebben, worden opgeroepen wanneer de kaart gaat vervallen.
- Nadat je de oproepingsbrief hebt ontvangen en ten laatste 1 maand vóór de vervaldatum maak je een afspraak bij de dienst bevolking om je kaart persoonlijk aan te vragen.
- Je brengt volgende zaken mee naar het gemeentehuis:
- Oproepingsbrief
- Indien van toepassing: oude identiteitskaart, Kids-ID of attest van diefstal
- Een recente pasfoto die voldoet aan de voorwaarden.
- De afleveringstermijn bedraagt maximaal 3 weken
- Je identiteitskaart of Kids-ID is een aantal jaar geldig:
- 12 tot 17 jaar: 6 jaar
- 18 tot 75 jaar: 10 jaar
- Ouder dan 75 jaar: 30 jaar
Algemene voorwaarden certificaten
Het gebruik van de authenticatie en handtekeningcertificaten van je identiteits- of verblijfskaart zijn aan algemene voorwaarden onderworpen. De algemene voorwaarden bevatten o.a. informatie over:
- De certificaattypes en het gebruik ervan
- De verplichtingen van de certificaathouder, bijvoorbeeld het geheim houden van de pincode
- De verplichtingen voor de vertrouwende partijen, bijvoorbeeld het controleren van de geldigheid van de certificaten
- De aansprakelijkheid
- Het privacybeleid
- Toepasselijke wetgeving
- …
Bekijk de meest recente voorwaarden
Bij de aanmaak van je certificaten zal de ambtenaar je voor elk certificaat vragen om je pincode in te voeren om het certificaat te testen. Met deze actie geef je aan de algemene voorwaarden te accepteren. Indien je je op een later moment bedenkt, heb je steeds het recht om aan de bevolkingsdienst van je gemeente te vragen om je certificaten opnieuw in te trekken. Je identiteitskaart blijft dan nog steeds geldig, maar je zal niet meer in staat zijn om je online aan te melden bij overheidsdiensten, noch om digitale handtekeningen te zetten.
Hoe vraag ik mijn PIN/PUK-code aan?
Om met je e-ID documenten aan te vragen of andere officiële zaken te regelen, heb je je e-ID-kaart én je PIN-code van die kaart nodig. Die code gebruik je niet vaak, waardoor je ze wel eens kan vergeten.
Vraag je nieuwe code online aan
De federale overheid maakt je nieuwe code binnen de week aan en brengt je op de hoogte als de code er is. Die code kan je dan activeren op het gemeentehuis. Daarvoor maak je eerst een afspraak (nadat je bericht kreeg dat ze klaar is).
Opgelet: burgers die een identiteits- of verblijfskaart of Kids ID hebben die pas actief werd na mei 2021, moeten geen codes aanvragen.
Wat te doen wanneer je je PIN/PUK code kwijt bent?
Je kan op drie manieren nieuwe codes voor een identiteitskaart aanvragen:
- Via de gemeente: dit kan telefonisch, via e-mail of aan het loket.
- Via het thuisloket
- Via de website van de federale overheid
Je haalt de nieuwe codes steeds af bij de dienst Bevolking. Zodra de nieuwe codes beschikbaar zijn, word je per e-mail verwittigd. Dit duurt maximaal 1 week.
Wat te doen bij verlies, diefstal of vernietiging?
Aangifte bij gemeente
Bij verlies of vernietiging van je identiteitskaart (Belgen) of Kids-ID doe je in Kalmthout aangifte bij het gemeentebestuur. Lukt dat niet, dan ga je langs bij de politie. Breng een recente pasfoto mee zodat je onmiddellijk een nieuwe identiteitskaart of Kids-ID kan aanvragen. Opgelet: maak eerst een afspraak!
De gemeente annuleert je vorige kaart en bezorgt je een voorlopig document waarmee je je identiteit kan bewijzen. Opgelet: deze documenten zijn niet geldig in het buitenland.
Aangifte bij politie
Is je identiteitskaart of Kids-ID gestolen? Is je verblijfskaart voor vreemdelingen verloren of gestolen? Dan doe je altijd aangifte bij de politie. De politie zorgt ervoor dat alle functies van je kaart gedeactiveerd worden. Zij bezorgen je een voorlopig document waarmee je je identiteit kan bewijzen. Opgelet! Het document is niet geldig in het buitenland.
Daarna vraag je een nieuwe kaart aan bij de gemeente Kalmthout. Breng een recente pasfoto mee volgens de ICAO-normen. De levertermijn van de nieuwe kaart is ongeveer twee weken.
Buiten de openingsuren van het politiekantoor
Doe telefonisch aangifte bij de helpdesk DOC STOP via het gratis nummer 00800 2123 2123 of 02 488 21 23 (24 op 24 uur en 7 dagen op 7 bereikbaar). De helpdesk trekt onmiddellijk de elektronische functies in, zodat elk misbruik van het verloren, gestolen of vernietigde document zoveel mogelijk wordt vermeden. Vraag daarna zo snel mogelijk een nieuwe kaart aan bij de dienst Bevolking.
Alle informatie over verloren of gestolen identiteitskaarten vind je op de website van de federale overheid.
Bij zowel verlies als diefstal van een vreemdelingenkaart doe je verplicht aangifte bij de politie.
Wat met eID software?
eID Software
Via eID software kan je de software voor je elektronische identiteitskaart downloaden en installeren.
Vernieuwde eID
Je identiteitskaart steekt in een nieuw jasje. Niet alleen de buitenkant ziet er anders uit, ook de kaart zelf is vernieuwd. Zo ben je beter beschermd tegen identiteitsfraude.
Kids ID
Om buiten België te reizen, moeten kinderen jonger dan 12 een Kids-ID (binnen de EU) of een paspoort (buiten de EU) hebben.
De aanvraag gebeurt persoonlijk aan het loket door de ouder die het ouderlijk gezag heeft over het kind. Je kind moet aanwezig zijn bij de aanvraag. Breng zeker volgende documenten mee:
- Identiteitskaart van de ouder die de Kids-ID aanvraagt
- Indien van toepassing: oude Kids-ID of attest van verlies/diefstal
- Een recente pasfoto die voldoet aan de voorwaarden.
- De afleveringstermijn bedraagt maximaal 3 weken.
- De Kids-ID is drie jaar geldig.
Kostprijs en spoedprocedure
Een Kids-ID kost €7,30. Naast de gewone procedure, kan je een nieuwe Kids-ID ook via enkele spoedprocedures aanvragen.
- Levering 2 werkdagen na dag van aanvraag (bij aanvraag voor 15 uur) / af te halen op dienst Burgerzaken: €100,80
- Levering volgende werkdag na dag van aanvraag (bij aanvraag voor 15 uur) / af te halen tijdens de openingsuren van het centraal loket gesitueerd Park Atrium, Koloniënstraat 11, 1000 Brussel: €136,20
Let op!
Om te reizen met een minderjarig kind (ook binnen Europa) moet je een Kids-ID hebben.
Burgerzaken
Contact
Openingsuren
Maandag | 9u - 12u en 13u30 - 19u |
Dinsdag | 9u - 12u |
Woensdag | 9u - 12u en 13u30 - 16u30 |
Donderdag | 9u - 12u |
Vrijdag | 9u - 12u |
Zaterdag | 9u - 11u |
Info
Voor veel ‘producten’ hoef je niet langs het gemeentehuis te gaan. Een attest van je gezinssamenstelling kan je bijvoorbeeld via het thuisloket, via e-mail of telefonisch aanvragen. En zo zijn er heel wat dingen die zonder een bezoek kunnen. Ontdek in het thuisloket wat je allemaal online kan aanvragen.