Aangifte van overlijden

De aangifte van overlijden gebeurt bij de burgerlijke stand van de gemeente waar de persoon overleden is. Meestal doet de begrafenisondernemer dit, als familielid kan het echter ook. De begrafenisondernemer helpt je met de praktische kant van de zaken.

Om de aangifte te kunnen doen, breng je volgende zaken mee:

  • Medisch attest
  • Identiteitskaart (en nog geldig paspoort), trouwboekje en rijbewijs van de overledene
  • Attest van laatste wilsbeschikking (afgeleverd door gemeentebestuur van de woonplaats van de overledene)
  • Bij crematie: aanvraag tot crematie

De aangifte van een overlijden is gratis.

Maak een afspraak

Burgerzaken

Enkel op afspraak

Openingsuren

Maandag 9u - 12u en 13u30 - 19u
Dinsdag 9u - 12u
Woensdag 9u - 12u en 13u30 - 16u30
Donderdag 9u - 12u
Vrijdag 9u - 12u
Zaterdag 9u - 11u

Info

Voor veel ‘producten’ hoef je niet langs het gemeentehuis te gaan. Een attest van je gezinssamenstelling kan je bijvoorbeeld via het thuisloket, via e-mail of telefonisch aanvragen. En zo zijn er heel wat dingen die zonder een bezoek kunnen. Ontdek in het thuisloket wat je allemaal online kan aanvragen.

/burgerzaken/overlijden/aangifte-van-overlijden