Huwelijk
Het burgerlijk huwelijk wordt voltrokken door de ambtenaar van de burgerlijke stand in het Vangeertenhof in Arboretum Kalmthout. Als je ook voor de kerk wil trouwen, neem je contact op met de verantwoordelijke van de parochie.
De kostprijs van een burgerlijk huwelijk is 10 euro voor een trouwboekje.
Aangifte van huwelijk
Er dient ook een ‘aangifte van huwelijk’ of ondertrouw te zijn. Dit kan ten vroegste 6 maanden voor het huwelijk, ten laatste een maand voor het huwelijk. De datum van het burgerlijk huwelijk zelf mag je wel al langer op voorhand vastleggen.
Meer info
Welke documenten zijn vereist bij de ondertrouw?
Documenten die beide partners moeten voorleggen:
- Identiteitskaarten.
- Geboorteakte, echtscheidingsakte of overlijdensakte van de vorige echtgenoot/echtgenote indien deze in het buitenland zijn opgemaakt.
- Bewijs van woonst, nationaliteit en ongehuwde staat voor wie buiten België woont.
- Kopie van de identiteitskaart van de getuigen.
Wat zijn de voorwaarden om te kunnen huwen?
Er zijn enkele voorwaarden verbonden aan het huwelijk:
- Om in Kalmthout te kunnen huwen, moet minstens een van de partners in de gemeente ingeschreven zijn, of in het buitenland verblijven met Kalmthout als laatste Belgische woonplaats.
- Je kan pas trouwen vanaf 18 jaar.
- Getuigen zijn niet verplicht, maar je mag er maximum 4 hebben. De minimumleeftijd voor getuigen is 18 jaar.
- Een huwelijk tussen twee personen van hetzelfde geslacht is mogelijk.
Op welke momenten kan je trouwen?
- Vrijdag: 9-11.30 uur
- Zaterdag: 9-11.30 uur
Leg altijd de dag en het uur tijdig vast.
Wordt er een huwelijkspremie voorzien?
Indien minstens een van de echtgenoten in Kalmthout woont op het ogenblik van het huwelijk, wordt er automatisch een huwelijkspremie van 50 euro uitgereikt (tenzij je die al hebt ontvangen bij een voorafgaande wettelijke samenwoning).
Op welke momenten is een ondertrouw mogelijk?
Een ondertrouw is mogelijk op afspraak en op volgende dagen:
- Maandag t.e.m. vrijdag: 9-11.30 uur
- Woensdag: 9-11.30 uur en 13.30-16 uur
- Maandag: 9-11.30 uur en 13.30-18.30 uur
Akte van huwelijk
Een huwelijksakte bevat alle gegevens over het huwelijk van een persoon en geldt als bewijs van de huwelijksvoltrekking. Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de huwelijksakte aanvragen.
De akte van huwelijk vermeldt:
- de naam, de voornamen, de geboortedatum en de geboorteplaats van de echtgenoten
- de datum van het huwelijk
- de door een echtgenoot gekozen naam na voltrekking van het huwelijk
- de naam, voornamen, de geboortedatum en geboorteplaats van de eventuele getuigen.
Veelgestelde vragen
Wat zijn de voorwaarden?
Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de huwelijksakte aanvragen:
- Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
- Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?
Voor huwelijksakten wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
- jezelf
- de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
- je wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
- bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
- je erfgenamen
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.
Als de akte meer dan 75 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Wat is de procedure?
Je kunt een afschrift of een uittreksel aanvragen bij het gemeentebestuur.
Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID) of Itsme, kan je een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen:
- via het e-loket
- of via de attestenpagina van ‘Mijn Burgerprofiel’.
Burgerzaken
Contact
Openingsuren
Maandag | 9u - 12u en 13u30 - 19u |
Dinsdag | 9u - 12u |
Woensdag | 9u - 12u en 13u30 - 16u30 |
Donderdag | 9u - 12u |
Vrijdag | 9u - 12u |
Zaterdag | 9u - 11u |
Info
Voor veel ‘producten’ hoef je niet langs het gemeentehuis te gaan. Een attest van je gezinssamenstelling kan je bijvoorbeeld via het thuisloket, via e-mail of telefonisch aanvragen. En zo zijn er heel wat dingen die zonder een bezoek kunnen. Ontdek in het thuisloket wat je allemaal online kan aanvragen.