Opvang in Kalmthout: erkend, vertrouwd én fiscaal voordelig
Kalmthout bruist van initiatieven die kinderen een fijne tijd bezorgen buiten de schooluren. Denk aan speelpleinen, jeugdwerkingen of voor- en naschoolse opvang. Organisaties die kinderen ruimte geven om te spelen, groeien en gewoon kind te zijn.
Het lokaal bestuur erkent deze opvanginitiatieven graag officieel – als ze voldoen aan een aantal duidelijke voorwaarden. Zo tonen we waardering voor hun inzet én krijgen ouders er iets concreets voor terug: fiscale attesten voor de opvang van hun kind(eren).
Organiseer je opvang in Kalmthout en wil je erkend worden? Bekijk dan eerst de voorwaarden onderaan deze pagina. Volg daarna het stappenplan hieronder.
Hoe vraag je de erkenning aan?
-
1
Bekijk of je voldoet aan de voorwaarden. Deze vind je onderaan deze pagina.
-
2
Vul het aanvraagformulier in via onderstaande link.
-
3
Onze diensten bekijken jouw aanvraag en contacteren je zo snel mogelijk.
Praktische informatie
Doel
Het lokaal bestuur Kalmthout wil opvanginitiatieven in Kalmthout die voldoen aan onderstaande voorwaarden, erkennen omdat ze een bijdrage leveren aan de missie, visie en waarden die het lokaal bestuur vooropstelt cf. beleidsprogramma – Kinderen en jongeren .
Na erkenning zullen deze opvanginitiatieven fiscale attesten kunnen afleveren voor de opvang van kinderen onder 14 jaar of onder 21 jaar voor kinderen met een zware handicap (zie Kinderopvang | FOD Financiën).
Definities
Kalmthoutse opvanginitiatieven
Elke organisatie, instelling of voorziening die groepsactiviteiten organiseert met als primaire doelstelling vrijetijdsbesteding of opvang van kinderen, waarvan het lokaal, de maatschappelijke zetel of het werkingsadres op het grondgebied van Kalmthout gevestigd is en waarbij de vrijetijdsbesteding of de opvang hoofdzakelijk gericht is op Kalmthoutse kinderen.
Vrije tijd
Tijd buiten de normale lesuren, zowel tijdens de schoolvakanties, in de weekends, op vrije dagen, op woensdagnamiddagen maar ook alle opvanginitiatieven m.b.t. de aanvang voor en na de normale lesuren en eventuele opvang tijdens de middagpauzes.
Doelgroep en toepassingsgebied
- Alle Kalmthoutse opvanginitiatieven komen voor erkenning in aanmerking. Het kan onder meer gaan over een opvang georganiseerd door ouders, een vereniging zonder winstoogmerk, STEM-ateliers,…
- Het opvanginitiatief moet geen rechtspersoonlijkheid hebben.
Het opvanginitiatief is niet-commercieel, heeft geen commerciële doelen en is er niet op uit om winst te maken. Financiële acties om de werking draaiende te houden kunnen wel, maar dit mag niet de hoofddoelstelling van de organisator zijn.
Voorwaarden
Het opvanginitiatief moet op het moment van aanvraag én tijdens de erkenning blijvend voldoen aan alle hieronder vermelde voorwaarden:
Omschrijving opvangactiviteit
- De primaire doelstelling is vrijetijdsbesteding of groepsopvang van kinderen.
- De activiteiten vinden plaats tijdens de vrije tijd.
- De opvangactiviteit dient één van onderstaande vormen te hebben:
Type 1 – Schoolgebonden opvangactiviteit: sport-, culturele of andere vrijetijdsactiviteit direct aansluitend op de schooluren die op de school zelf doorgaat voorzien voor een groep kinderen. Bijlessen worden niet beschouwd als opvanginitiatief.
Type 2 – Kamp /dagactiviteit: sportkamp of vrijetijdskamp in een schoolvakantie of op een schoolvrije dag (zonder overnachting).
Type 3 – Vakantie: vakantiekamp met overnachting in een schoolvakantie. - Er mag geen lidgeld verschuldigd zijn. Het lidgeld van de sportclub of de jeugdvereniging wordt uitdrukkelijk uitgesloten als opvangkost. Dit betekent dat activiteiten behorende tot de gewone werking van sportclubs en jeugdorganisaties zoals bijvoorbeeld trainingen, tornooien, wedstrijden, de reguliere zaterdag- en zondagswerking van de jeugdbeweging,... niet in aanmerking komen, ook al gebeuren deze in de schoolvakanties.
- De organisator hanteert een sociaal tarief (80% korting) voor deelnemers die houder zijn van de UiTPAS van Polder tot Kempen met kansentarief. Deze deelnemers betalen 20%.
- De doelstelling van het opvanginitiatief mag niet het beleven van een levensbeschouwing of het bedrijven van politiek zijn.
Lesgevers en organisatoren
- De lesgevers / organisatoren moeten over een blanco uittreksel strafregister model 2 beschikken.
- Het opvanginitiatief beschikt over voldoende kwalitatief en pedagogisch onderlegd personeel waardoor de kwaliteit, veiligheid en integriteit van het kind tijdens de vrijetijdsbesteding of opvang ten allen tijde wordt gewaarborgd. De inzet van voldoende kwalitatief personeel is een verantwoordelijkheid van het opvanginitiatief zelf.
- Er is door het opvanginitiatief een coördinator aangesteld die ook het aanspreekpunt is voor het lokaal bestuur. Deze coördinator is ouder dan 18 jaar en staat in voor de kwaliteitsbewaking van de opvangactiviteit en de opvolging van de lesgevers en begeleiders.
Verzekering
- Alle deelnemers aan de opvangactiviteit worden verzekerd voor lichamelijke ongevallen door het opvanginitiatief.
- Alle lesgevers en begeleiders van de opvangactiviteit worden verzekerd of gedekt voor lichamelijke ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid door het opvanginitiatief.
- Indien er een opvangactiviteit op locatie wordt georganiseerd, moet er een brandverzekering zijn voor het gebouw waar de geplande activiteit plaatsvindt.
Inschrijvingen
- De inschrijvingen voor de opvangactiviteit staan open voor alle burgers die tot de juiste leeftijdscategorie behoren. Er is geen discriminatie op gebied van geslacht, sociaaleconomische status, nationaliteit, religie, huidskleur, seksuele geaardheid, taal, huidige of toekomstige gezondheidstoestand of handicap.
Aanvraagprocedure
- De erkenning vraag je aan via het digitaal aanvraagformulier. Dat vind je op deze website.
- Aanvragen kunnen het hele jaar door worden ingediend.
- De ingevulde gegevens moeten betrekking hebben op de situatie zoals ze is op het moment van het indienen van de aanvraag.
- De aanvrager krijgt een ontvangstbevestiging.
- Elke wijziging van werkings- of contactgegevens van het opvanginitiatief na indienen van de erkenningsaanvraag, moet onmiddellijk schriftelijk worden doorgegeven aan de bevoegde dienst.
Beoordeling en beslissing
De bevoegde dienst beoordeelt de aanvraag op ontvankelijkheid, volledigheid en inhoud. Aan de aanvrager kan bijkomende informatie opgevraagd worden en/of een overleg.
Het college van burgemeester en schepenen beslist binnen de 6 weken na:
- ontvangst van de aanvraag,
- het gevraagde overleg,
- ontvangst van de opgevraagde bijkomende informatie.
Kennisgeving
De aanvrager wordt schriftelijk op de hoogte gebracht van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen binnen een termijn van 15 kalenderdagen na de beslissing.
Geldigheidsduur erkenning
De erkenning wordt verleend vanaf de datum van goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen tot het einde van de lopende legislatuur + 1 jaar.
Rapportering
Het erkende Kalmthoutse opvanginitiatief moet eenmaal per jaar een werkingsverslag in- dienen, voor een eerste keer uiterlijk één jaar na de startdatum van de erkenning. In dit werkingsverslag wordt minimaal opgenomen:
- een overzicht van de activiteiten van het voorbije jaar
- de tijdstippen waarop deze activiteiten hebben plaats gevonden
- het aantal deelnemers in leeftijdscategorieën.
De rapportering verloopt via een digitaal formulier te vinden op de website www.kalmthout.be.
Afleveren fiscale attesten
Actuele informatie over het (juist) afleveren van fiscale attesten vind je terug via onderstaande knop.
Controle
Het lokaal bestuur kan te allen tijde controleren of de erkenningsvoorwaarden vervuld blijven. Hiertoe kunnen (bijkomende) gegevens opgevraagd worden, bijkomende informatie opvragen i.v.m. de werking, inzage vragen in de boekhouding en/of de werking ter plaatse controleren, ook onaangekondigd.
Sancties
Het college van burgemeester en schepenen kan de erkenning intrekken als het opvanginitiatief niet langer voldoet aan minstens één erkenningsvoorwaarde of wanneer het opvanginitiatief zich onttrekt aan de controlemogelijkheden.
Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 28 mei 2024.
Vrije tijd
Contact
Openingsuren
| Maandag | 9u - 12u |
| Dinsdag | 9u - 12u |
| Woensdag | 9u - 12u |
| Donderdag | 9u - 12u |
| Vrijdag | 9u - 12u |
