Financiële hulp aan ouderen met een beperking (THAB)

Via de gemeente kan je financiële hulp aan ouderen met een beperking aanvragen. Deze tegemoetkoming wordt maandelijks uitbetaald. Het bedrag is afhankelijk van je inkomen. Voorwaarden zijn dat je minstens 65 jaar moet zijn en zorgbehoevend bent.

Hoe vraag je de tegemoetkoming aan?

  • 1

    Meld je aan bij de dienst Burgerlijke stand in het gemeentehuis. Maak eerst een afspraak. Dat kan telefonisch of via onderstaande knop.

    Maak een afspraak

  • 2

    De FOD Sociale Zaken ontvangt jouw aanvraag. Daar worden een dossiernummer, de graad van de handicap en het bedrag van de uitkering vastgesteld. Het is de huisarts of een dokter naar keuze die in eerste instantie de medische gegevens moet verstrekken. Op die basis wordt de graad van zorgbehoefte bepaald.

  • 3

    De volledige procedure duurt ongeveer 8 maanden, maar de tegemoetkoming wordt met terugwerkende kracht betaald vanaf de maand die volgt op de datum van de aanvraag.

Burgerzaken

Enkel op afspraak

Openingsuren

Maandag 9u - 12u en 13u30 - 19u
Dinsdag 9u - 12u
Woensdag 9u - 12u en 13u30 - 16u30
Donderdag 9u - 12u
Vrijdag 9u - 12u
Zaterdag 9u - 11u

Info

Voor veel ‘producten’ hoef je niet langs het gemeentehuis te gaan. Een attest van je gezinssamenstelling kan je bijvoorbeeld via het thuisloket, via e-mail of telefonisch aanvragen. En zo zijn er heel wat dingen die zonder een bezoek kunnen. Ontdek in het thuisloket wat je allemaal online kan aanvragen.

Ga naar het thuisloket