Bomen langs de Achterbroeksteenweg

Onderzoek door een boomdeskundige

Bij elk rioleringsproject in Kalmthout houden we rekening met de bomen in het gebied. Voor het project op de Achterbroeksteenweg hebben we een externe boomdeskundige ingeschakeld. Deze expert onderzocht alle 86 bomen in het projectgebied. Zowel de straatbomen als de bomen op privéterrein werden zorgvuldig bekeken.

Waarom moeten de bomen gerooid worden?

Na grondig onderzoek blijkt dat 41 bomen behouden kunnen blijven. Helaas moeten we 45 bomen rooien. Dit is nodig omdat de rioleringswerken en de aanleg van de fietspaden een te grote impact hebben op hun wortels. De wortels van een boom strekken zich breed en diep onder de grond uit, ongeveer even breed als hun kruin. Deze wortels zorgen voor de stabiliteit en de gezondheid van de boom. Voor de aanleg van de riolering en het fietspad wordt er gegraven op verschillende plaatsen in de wortelzone van de bomen. Hieronder geven we met drie schematische voorstellingen weer waar in de wortelzone gegraven moet worden. Bij deze graafwerken raken de wortels onherstelbaar beschadigd. Dat maakt de boom onveilig en verkleint zijn overlevingskansen. 

Oorzaak 1: plaatsen van fundering en onderfundering

De Achterbroeksteenweg krijgt in het projectgebied een nieuwe asfaltlaag. Om dit mogelijk te maken, moet de aannemer de onderliggende lagen ook vernieuwen. Hiervoor graaft hij tot ongeveer 60 cm diep. De onderste lagen zijn bovendien breder dan het wegdek zelf. Dat is nodig om een stabiele basis te creëren, zodat de asfaltlaag niet wegzakt. Helaas raken bij deze graafwerken de wortels aan de straatkant van de bomen zwaar beschadigd. Hierdoor kunnen we de stabiliteit en de overlevingskansen van de bomen niet garanderen. 

Oorzaak 2: aanleg van het fietspad

Om veilig en comfortabel fietsverkeer te garanderen, werken de gemeente Kalmthout en het Agentschap Wegen en Verkeer samen aan de aanleg van nieuwe fietspaden. Hiervoor werd het openbaar terrein langs de Achterbroeksteenweg verbreed. De nieuwe fietspaden zullen op het grondgebied van de privétuinen van bewoners komen, net voorbij de oude perceelsgrens. Als daar bomen staan, is er helaas geen andere optie dan deze te rooien om voldoende ruimte te maken voor het fietspad. 

Oorzaak 3: plaatsen van de riolering

Onder het nieuwe fietspad komt de riolering te liggen. Om dit mogelijk te maken, graaft de aannemer een diepe sleuf van ongeveer drie meter diep op de plek waar het fietspad wordt aangelegd. Deze graafwerken hebben een grote impact op de wortels van bomen in de omgeving. Omdat de wortels op deze diepte essentieel zijn voor de stabiliteit en gezondheid van de boom, kan de veiligheid niet gegarandeerd worden. Helaas betekent dit dat bomen die te dicht bij de sleuf staan, gerooid moeten worden. 

Aanplanten van nieuwe bomen

De gemeente Kalmthout kiest om bepaalde bomen te rooien. Zo garanderen we de veiligheid van de omgeving en de duurzame aanleg van de riolering en het fietspad. We wensen na de rioleringswerken het groen te compenseren met de aanplant van nieuwe bomen. Langs de Achterbroeksteenweg komen die ter hoogte van de Groeneweg en in het gedeelte tussen de Kleine Aa en Beekdal. In 2026 starten de werken voor een nieuwe parking naast het Strijboshof. Daar zullen ongeveer 70 nieuwe bomen ter compensatie aangeplant worden. 

Openbare werken

Contact

openbare.werken@kalmthout.be 03 376 49 20
Zonnedauw, Kapellensteenweg 170

Openingsuren

Maandag 9u - 12u en 13u30 - 16u30
Dinsdag 9u - 12u
Woensdag 9u - 12u en 13u30 - 16u30
Donderdag 9u - 12u
Vrijdag 9u - 12u