Veel gestelde vragen over de riolerings- en wegenwerken van de Achterbroeksteenweg
Op deze pagina bundelen we de veelgestelde vragen over het project op de Achterbroeksteenweg. Vind je het antwoord op je vraag niet terug of heb je een andere vraag?
- Spreek de aannemer ter plaatse aan.
- Mail de dienst openbare werken van de gemeente: openbare.werken@kalmthout.be
- Bel de dienst openbare werken van de gemeente: 03 376 49 20
- Bel de aannemer ATF: 03 568 69 49
- Bel buiten de kantooruren het noodnummer van Aquafin: 0800 16 603
De gemeente Kalmthout informeert je over de werken
- Word lid van de whatsappgroep. Scan de QR-code hiernaast.
- Abonneer je op de mailing. Bezorg je e-mailadres aan openbare.werken@kalmthout.be. We voegen je dan toe aan de mailgroep.
- Lees de bewonersbrief. Bewoners van de Achterbroeksteenweg ontvangen deze bij de start van een nieuwe fase in hun brievenbus.
- Lees de nieuwsbrief. Bij de start van een nieuwe fase verschijnt alle info in de nieuwsbrief. Alle inwoners van Kalmthout ontvangen deze tweewekelijks in hun brievenbus.
Vragen over het project in het algemeen
Waarom wordt er een fietspad aangelegd?
De weg maakt deel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk, maar kan die rol niet waarmaken omdat degelijke fietsinfrastructuur ontbreekt. Met dit project willen de gemeente Kalmthout en het Agentschap Wegen en Verkeer de ontbrekende schakel in het fietsroutenetwerk aanvullen.
Waarom komt er een gescheiden rioleringsstelsel?
De Vlaamse Milieumaatschappij wil in samenwerking met de lokale besturen de waterkwaliteit in Vlaanderen verbeteren. Dat doen we door het vuil water niet meer te lozen in de grachten en de waterlopen. Een gescheiden rioleringsstelsel zorgt ervoor dat enkel het regenwater afwatert in de grachten. Het vuile water wordt via een rioolbuis afgevoerd naar het waterzuiveringsstation. Het is de ambitie van de Vlaamse Milieumaatschappij om tegen 2027 een derde van de waterlopen in Vlaanderen in goede toestand te brengen. Het gescheiden stelsel dat geplaatst wordt in de Achterbroeksteenweg kadert in de reductiedoelstelling van 2027.
Wie is bouwheer?
Rioolbeheerder water-link is bouwheer, in opdracht van de gemeente Kalmthout. Dat betekent dat zij opdrachtgever zijn van de werken. De gemeente Kalmthout en het Agentschap Wegen en Verkeer zijn beiden medefinancierder.
Wie is de aannemer?
Bouwbedrijf ATF is na de aanbestedingsprocedure aangesteld om de riolerings- en wegenwerken uit te voeren.
Vragen over de timing en het verloop van de werken
Hoelang gaan de werken duren?
De voorbereidende werken start op maandag 13 januari 2025. De rioleringswerken starten op dinsdag 5 augustus 2025. Begin maart 2026 zijn alle werken afgerond. In het najaar van 2026 planten we de bomen aan.
Zijn de percelen steeds bereikbaar tijdens de werken?
Tijdens de werken zijn de percelen in de mate van het mogelijke bereikbaar. Als de riolering net voor jouw huis gelegd wordt, kan het zijn dat je perceel enkele dagen niet met de auto bereikbaar is. Je parkeert je auto dan tijdelijk ergens anders. De aannemer brengt je hiervan op de hoogte.
Vragen over mobiliteit
Komen er vertragende maatregelen op de Achterbroeksteenweg?
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is wegbeheerder van de gewestweg. Zij zijn verantwoordelijk voor een vlotte doorstroming op de gewestweg. AWV kiest ervoor om geen wegversmallingen aan te brengen. Ter hoogte van het kruispunt van de Groeneweg planten we wel aan beide zijden van de weg bomen aan om een poorteffect te creëren voordat de bebouwde kom begint. Daarnaast gaat de gemeente Kalmthout met AWV in gesprek om het snelheidsregime te verlagen naar 50km/uur.
Wordt de snelheid verlaagd naar 50 km/u?
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is als wegbeheerder verantwoordelijk voor het snelheidsregime op een gewestweg. De gemeente Kalmthout gaat met AWV in gesprek om een snelheidsverlaging op de Achterbroeksteenweg in te voeren.
Kan er een zebrapad aangelegd worden ter hoogte van de bushalte?
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is als wegbeheerder verantwoordelijk voor de inrichting van de weg. Zij hanteren strikte voorwaarden voor het aanleggen van zebrapaden. Zij brengen enkel zebrapaden aan als er aan beide zijden van de weg voetpaden zijn. In de Achterbroeksteenweg worden brede fietspaden voorzien. De huidige ontwerpplannen voorzien geen voetpaden.
Hoe wordt de bushalte uitgerust?
Op de Achterbroeksteenweg komen ter hoogte van het Strijboshof langs beide zijden van de weg toegankelijke bushaltes. Dat betekent dat zij verhoogd worden aangelegd met een aanrijdbare boordsteen. Zo kunnen personen die moeilijker te been zijn vlot in en uit de bus stappen. Aan de overzijde van het Strijboshof voorzien we een ruime wachtzone.
Vragen over het groen
Blijven de bomen behouden?
Tijdens de opmaak van de ontwerpplannen werden twee boomonderzoeken gevoerd door een externe boomdeskundige. Alle bomen in het projectgebied werden uitgebreid onderzocht. De huidige stamomtrek, conditie en wortelgestel van de boom werden in kaart gebracht. In totaal onderzocht de boomdeskundige 86 bomen in het projectgebied op de Achterbroeksteenweg. 41 bomen behouden we, maar de overige moeten gerooid worden. De rioleringswerken en de aanleg van het fietspad hebben een te grote impact op de wortels. Dit tast hun stabiliteit en levenskwaliteit aan.
Kunnen de bomen die behouden blijven schade oplopen tijdens de werken?
Bij wegenwerken stellen we een externe boomdeskundige aan. Tijdens de werken volgt hij alles op en houdt hij de wortelzone van de bomen in het oog.
Waarom krijgen de open grachten geen oeverversterking?
We brengen geen oeverversterking, zoals kasseien of houten planken aan in de grachten omdat dat het infiltrerend vermogen van de grachten belemmert. Grachten vormen een open afvoersysteem voor hemelwater. Een open afvoersysteem kan meer regenwater bergen dan een rioolbuis. Bovendien kan het water dan infiltreren in de bodem, waardoor het grondwaterniveau stijgt. Zelfs bij piekafvoeren, kan het regenwater gebufferd worden en daalt zo het risico op overstromingen. Niet onbelangrijk, open grachten zijn veel goedkoper om aan te leggen en gemakkelijker te onderhouden.
Vragen over de gescheiden riolering
Is het verplicht om aan te sluiten op de riolering?
Ja, in Kalmthout ben je verplicht om aan te sluiten op de riolering, als deze in de straat ligt. Eigenaars van een perceel moeten het regen- en afvalwater gescheiden naar de perceelskant aan de straatkant brengen. Een afkoppelingsdeskundige van Aquafin begeleidt de bewoners hierin. Heb je een vraag over de afkoppeling? Neem dan contact op met de afkoppelingsdeskundige via afkoppelingen@aquafin.be met projectnummer KAL3024.
Heb ik de afkoppeling van mijn water goed gedaan?
Eigenaars van een perceel moesten het regen- en afvalwater gescheiden naar de perceelskant aan de straatkant brengen. Een afkoppelingsdeskundige van Aquafin begeleidt de bewoners hierin. Heb je nog een vraag? Neem dan contact op met de afkoppelingsdeskundige via afkoppelingen@aquafin.be met projectnummer KAL3024.
Waarom wordt een pompput geplaatst?
Ter hoogte van huisnummer 39 installeren we een pompput om het afvalwater af te voeren. De riolering moet afwateren via de riolering van de Groeneweg naar het waterzuiveringsstation, maar dat punt ligt hoger. Daarom plaatsen we een ondergrondse pompput, die vol loopt met afvalwater. Zodra deze vol is, pompt hij al het water weg naar de riolering in de Groeneweg.
Komt er ook een gescheiden rioleringsstelsel in de Achterbroeksteenweg tussen Beekdal en het kruispunt van Achterbroek?
Momenteel ligt er tussen Beekdal en het kruispunt van Achterbroek een gemengd rioleringsstelsel. De Vlaamse Milieumaatschappij van de Vlaamse overheid bepaalt in het zoneringplan welke straten eerst gerioleerd moeten worden. De straten waar nog geen riolering ligt is prioritair. Tussen eind november en begin maart staat de sanering van de andere nutsleidingen tussen Beekdal en het kruispunt van Achterbroek wel op de planning.
Vragen over de nutswerken
Wordt het elektriciteitsnet vernieuwd?
Ja, de elektriciteitskabels worden ondergronds aangelegd. Eerst leggen we de nieuwe leidingen ondergronds aan. Zodra die operationeel zijn, verwijderen we het luchtnet.
Waar worden de nutsleidingen geplaatst?
De nutsleidingen zullen ondergronds naast de perceelgrens geplaatst worden. Er is ongeveer één meter ruimte nodig voor de nutsleidingen. Deze strook dient ook als veiligheidsstrook tussen het fietspad en het perceel of tussen de gracht en het perceel. De zichtbaarheid op het (fiets)verkeer zal maximaal zijn, omdat op deze strook geen beplanting komt.
Komen er nieuwe verlichtingspalen?
Het verlichten van de openbare weg moet voldoen aan de lichtvisie van de wegbeheerder, in dit geval AWV. Langs gewestwegen verlichten we enkel de hoogstnoodzakelijke locaties. Specifiek voor de Achterbroeksteenweg betekent dit dat de aansluitingen met de zijstraten worden verlicht. Daarnaast zal het fietspad verlicht worden met ledverlichting.
Worden de bovengrondse huisaansluitingen verwijderd?
Momenteel is er in de Achterbroeksteenweg een bovengronds net aanwezig. Dat zijn oude betonnen palen waaraan kabels voor elektriciteit, telefoon, … hangen. De nieuwe nutsleidingen worden allemaal onder de grond aangelegd waardoor het bovengronds net verwijderd zal kunnen worden. Waar de bovengrondse kabels worden verwijderd, worden de aansluitingen van alle woningen ook vernieuwd en ondergronds geplaatst. De nieuwe elektriciteitaansluitingen vertrekken aan de elektriciteitsmeter in de woning, en gaan loodrecht naar de straat. Op die manier is het voor de netbeheerder altijd duidelijk waar de aansluiting zich bevindt.
Openbare werken
Contact
Openingsuren
Maandag | 9u - 12u en 13u30 - 16u30 |
Dinsdag | 9u - 12u |
Woensdag | 9u - 12u en 13u30 - 16u30 |
Donderdag | 9u - 12u |
Vrijdag | 9u - 12u |