Veel gestelde vragen over de riolerings- en wegenwerken van de Achterbroeksteenweg
Op deze pagina bundelen we de veelgestelde vragen over het project op de Achterbroeksteenweg. Vindt u het antwoord op uw vraag niet terug of heeft u een andere vraag? Neem dan contact op met de dienst openbare werken.
Vragen over het project in het algemeen
Waarom wordt er een fietspad aangelegd?
De weg maakt deel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk, maar kan die rol niet waarmaken omdat degelijke fietsinfrastructuur ontbreekt. Met dit project willen de gemeente Kalmthout en het Agentschap Wegen en Verkeer de ontbrekende schakel in het fietsroutenetwerk aanvullen.
Waarom komt er een gescheiden rioleringsstelsel?
De Vlaamse Milieumaatschappij wil in samenwerking met de lokale besturen de waterkwaliteit in Vlaanderen verbeteren. Dat doen we door het vuil water niet meer te lozen in de grachten en de waterlopen. Een gescheiden rioleringsstelsel zorgt ervoor dat enkel het regenwater afwatert in de grachten. Het vuile water wordt via een rioolbuis afgevoerd naar het waterzuiveringsstation. Het is de ambitie van de Vlaamse Milieumaatschappij om tegen 2027 een derde van de waterlopen in Vlaanderen in goede toestand te brengen. Het gescheiden stelsel dat geplaatst wordt in de Achterbroeksteenweg kadert in de reductiedoelstelling van 2027.
Wie is bouwheer?
Rioolbeheerder Waterlink is bouwheer, in opdracht van de gemeente Kalmthout. Dat betekent dat zij opdrachtgever zijn van de werken. De gemeente Kalmthout en het Agentschap Wegen en Verkeer zijn beiden medefinancierder.
Wie is de aannemer?
Bouwbedrijf ATF is na de aanbestedingsprocedure aangesteld om de riolerings- en wegenwerken uit te voeren.
Vragen over het ontwerp en het groen
Zijn de fietspaden over het volledige traject vrijliggend?
Over bijna het volledige traject zijn de fietspaden vrijliggend aan de rijbaan. Over een lengte van 50 meter komt het fietspad aanliggend aan de weg. Het was niet mogelijk om op deze strook meer grond te verwerven, omdat twee huizen dicht tegen de rijbaan staan.
Over de rest van het tracé zijn de fietspaden vrijliggend van de rijbaan, gescheiden door een gracht, berm of haag. De breedte van deze schrikstrook bedraagt minstens een halve meter, en maximum 3,2 meter. Bekijk op deze overzichtskaart de verschillende profielen.
Blijven de bomen behouden?
De gemeente Kalmthout stelt voor de start van de wegenwerken een externe boomdeskundige aan. Hij waakt erover dat er niet meer bomen dan nodig gerooid wordt. Voor de aanleg van de nieuwe fietspaden zullen een aantal bomen verwijderd moeten worden. Ook zijn een aantal bomen in slechte staat, waardoor het noodzakelijk is om ze te rooien. De andere bomen worden in functie van de verkeersveiligheid maximaal behouden waar mogelijk. De te verwijderen bomen worden in de eerste plaats lokaal gecompenseerd.
Kunnen de bomen die behouden blijven schade oplopen tijdens de werken?
Bij wegenwerken stellen we een externe boomdeskundige aan. Hij brengt in kaart welke bomen verwijderd worden en welke gevolgen dat heeft op de andere bomen in de omgeving. Tijdens de werken volgt hij alles op en houdt hij de wortelzone van de bomen in het oog.
Waarom krijgen de open grachten geen oeverversterking?
We brengen geen oeverversterking, zoals kasseien of houten planken aan in de grachten omdat dat het infiltrerend vermogen van de grachten belemmert. Grachten vormen een open afvoersysteem voor hemelwater. Een open afvoersysteem kan meer regenwater bergen dan een rioolbuis. Bovendien kan het water dan infiltreren in de bodem, waardoor het grondwaterniveau stijgt. Zelfs bij piekafvoeren, kan het regenwater gebufferd worden en daalt zo het risico op overstromingen. Niet onbelangrijk, open grachten zijn veel goedkoper om aan te leggen en gemakkelijker te onderhouden.
Vragen over de gescheiden riolering
Is het verplicht om aan te sluiten op de riolering?
Ja, in Kalmthout ben je verplicht om aan te sluiten op de riolering, als deze in de straat ligt. Eigenaars van een perceel moesten het regen- en afvalwater gescheiden naar de perceelskant aan de straatkant brengen. Een afkoppelingsdeskundige van Aquafin begeleidde de bewoners hierin. Alle afkoppelingen zijn succesvol verlopen. Heb je toch nog een vraag? Neem dan contact op met de afkoppelingsdeskundige via afkoppelingen@aquafin.be met projectnummer KAL3024.
Heb ik de afkoppeling van mijn water goed gedaan?
Eigenaars van een perceel moesten het regen- en afvalwater gescheiden naar de perceelskant aan de straatkant brengen. Een afkoppelingsdeskundige van Aquafin begeleidde de bewoners hierin. Alle afkoppelingen zijn succesvol verlopen. Heb je toch nog een vraag? Neem dan contact op met de afkoppelingsdeskundige via afkoppelingen@aquafin.be met projectnummer KAL3024.
Waarom wordt een pompput geplaatst?
Ter hoogte van huisnummer 39 installeren we een pompput om het afvalwater af te voeren. De riolering moet afwateren via de riolering van de Groeneweg naar het waterzuiveringsstation, maar dat punt ligt hoger. Daarom plaatsen we een ondergrondse pompput, die vol loopt met afvalwater. Zodra deze vol is, pompt hij al het water weg naar de riolering in de Groeneweg.
Vragen over de nutswerken
Wordt het elektriciteitsnet vernieuwd?
Ja, de elektriciteitskabels worden ondergronds aangelegd. Eerst leggen we de nieuwe leidingen ondergronds aan. Zodra die operationeel zijn, verwijderen we het luchtnet.
Waar worden de nutsleidingen geplaatst?
De nutsleidingen zullen ondergronds naast de perceelgrens geplaatst worden. Er is ongeveer één meter ruimte nodig voor de nutsleidingen. Deze strook dient ook als veiligheidsstrook tussen het fietspad en het perceel of tussen de gracht en het perceel. De zichtbaarheid op het (fiets)verkeer zal maximaal zijn, omdat op deze strook geen beplanting komt.
Komen er nieuwe verlichtingspalen?
Het verlichten van de openbare weg moet voldoen aan de lichtvisie van de wegbeheerder, in dit geval AWV. Langs gewestwegen verlichten we enkel de hoogstnoodzakelijke locaties. Specifiek voor de Achterbroeksteenweg betekent dit dat de aansluitingen met de zijstraten worden verlicht. Daarnaast zal het fietspad verlicht worden met ledverlichting.
Vragen over de timing en het verloop van de werken
Hoelang gaan de werken duren?
Eerst worden de nutswerken uitgevoerd en aansluitend de wegenwerken. Voor de wegenwerken zal er minstens een jaar nodig zijn. Deze timing wordt concreter zodra de start van de werken nadert.
Wat is de impact van de wegenwerken op het verkeer?
Tijdens de nutswerken blijft de Achterbroeksteenweg open voor alle verkeer. Zodra de aannemer begint met de rioleringswerken (vermoedelijk vanaf augustus 2025), komt er een knip ter hoogte van het Strijboshof en is doorgaand verkeer niet meer mogelijk. Doorgaand verkeer volgt de omleiding via het kruispunt van Kalmthout en Achterbroek. De steenweg blijft altijd toegankelijk voor plaatselijk verkeer.
Zijn de percelen steeds bereikbaar tijdens de werken?
Tijdens de werken zijn de percelen in de mate van het mogelijke bereikbaar. Als de riolering net voor jouw huis gelegd wordt, kan het zijn dat je perceel enkele dagen niet met de auto bereikbaar is. Je parkeert je auto dan tijdelijk ergens anders. De aannemer brengt je hiervan op de hoogte.
Schermt de aannemer uw perceel of terrein af tijdens de werken?
Eerst wordt de nieuwe rooilijn, de grens tussen privé en openbaar domein, uitgezet en daarna worden de percelen bouwrijp gemaakt. De aannemer verwijdert dan bomen, struiken of andere opstallen zoals omheiningen of brievenbussen. Tenzij de eigenaar(s) deze al eerder verwijderde. het Agentschap Wegen en Verkeer raadt aan om nieuwe omheiningen of dergelijke pas te plaatsen zodra alle werken voltooid zijn. Een aparte afscherming tussen de werken en uw privéterrein is niet voorzien.
Openbare werken
Contact
Openingsuren
Maandag | 9u - 12u en 13u30 - 16u30 |
Dinsdag | 9u - 12u |
Woensdag | 9u - 12u en 13u30 - 16u30 |
Donderdag | 9u - 12u |
Vrijdag | 9u - 12u |