Vragen over het project in het algemeen
Waarom wordt het fietspad heraangelegd?
Momenteel ligt er een dubbelrichtingsfietspad van 1,65m. Dat voldoet niet aan de huidige normen. Bovendien steeg het fietsverkeer de afgelopen jaren sterk en bijgevolg ook de nood naar degelijke en veilige fietsinfrastructuur.
Waarom komt er een gescheiden rioleringsstelsel?
De Vlaamse Milieumaatschappij wil in samenwerking met de lokale besturen de waterkwaliteit in Vlaanderen verbeteren. Dat doen we door het vuil water niet meer te lozen in de grachten en de waterlopen. Een gescheiden rioleringsstelsel zorgt ervoor dat enkel het regenwater afwatert in de grachten. Het vuile water wordt via een riolering afgevoerd naar het waterzuiveringsstation. Het is de ambitie van de Vlaamse Milieumaatschappij om tegen 2027 een derde van de waterlopen in Vlaanderen in goede toestand te brengen. Het gescheiden stelsel dat geplaatst wordt in de Heikantstraat kadert in de reductiedoelstelling van 2027.
Wie is bouwheer?
Rioolbeheerder Aquafin is bouwheer. Dat betekent dat zij het studiebureau de opdracht geven om het riolerings- en wegendossier uit te werken. In een latere fase regelt de bouwheer de aanbesteding, gunt het werk aan een aannemer en is vervolgens de opdrachtgever van de aannemer. De gemeente Kalmthout is partner binnen dit project.
Wie is de aannemer?
De aannemer wordt aangesteld als de aanbestedingsprocedure en de omgevingsvergunning is doorlopen.
Vragen over het ontwerp
Hoe verloopt het project?
Het studiebureau begint met het opmaken van een start- en projectnota waarin eerst een analyse van de huidige situatie, de doelstellingen en de ruimere context van het project worden opgemaakt. In de projectnota gaat de ontwerper op zoek naar verschillende scenario’s en tekent deze uit in grondplannen en typedwarsprofielen. Nadien kan het studiebureau overgaan tot de opmaak van een voorontwerp.
Nadat het voorontwerp goedgekeurd is, maken ze een rooilijn- en onteigenisplan op, zodat de nodige grondverwerving opgestart kunnen worden. Gelijklopend met de grondverwerving gaat het studiebureau over tot een definitief ontwerp. Dat is noodzakelijk voor het bekomen van de omgevingsvergunning. Tot slot maken ze de uitvoeringsdocumenten (plannen, lastenboek, meetstaat, …) en enkele noodzakelijk studies op.
Daarna gaan we over tot aanbesteding van de werken, waarbij gezocht wordt naar een aannemer. De aannemer voert de werken uit volgens de opgemaakte plannen en documenten.
Waarom koos het gemeentebestuur voor het ontwerp met twee eenrichtingsfietspaden?
Hiermee volgt het gemeentebestuur de norm van de Vlaamse overheid, zoals beschreven in het Vademecum fietsvoorzieningen. Verschillende onderzoeken tonen namelijk aan dat het ongevalsrisico bij éénrichtingsfietspaden aanzienlijk lager ligt, omdat fietsers bij een éénrichtingsfietspad aan dezelfde kant rijden als het gemotoriseerd verkeer. Dat is de logische en te verwachten rijrichting. Op een tweerichtingsfietspad rijden de fietsers in tegengestelde richting van het gemotoriseerd verkeer. Studies tonen aan dat fietsers in die rijrichting meer kans lopen op een ongeval.
Daarnaast verwachten weggebruikers op kruisingen met zijwegen en opritten geen fietser vanuit de ‘verkeerde’ kant. Daardoor ontstaat een groter risico op ongevallen. In de Heikantstraat zijn er evenveel zijwegen én huizen aan beide kanten van de rijweg.
De continuïteit van de fietspaden in de ruime omgeving telt ook mee. In de Max Temmermanlaan, Heidestatiestraat, Beauvoislaan en Kruisstraat liggen twee éénrichtingsfietspaden. De verkeerstellingen die de gemeente Kalmthout uitvoerde, tonen aan dat het merendeel van de fietsers zich verplaatst op die fietsas.
Tot slot nog twee extra aandachtspunten van een tweerichtingsfietspad.
- De parking van de Zwarte Hond zorgt voor extra verkeersbewegingen. Die zijn nadelig voor een tweerichtingsfietspad.
- Ten tweede is een tweerichtingsfietspad een grotere hindernis voor bewoners om af hun oprit te rijden. De afstand tussen de oprit en de rijweg zou in dat geval 5 meter bedragen. Over die afstand moeten autobestuurders het aankomende auto- én fietsverkeer in beide richtingen op korte tijd correct kunnen inschatten.
Daarnaast is het voor voetgangers, die wandelen op een éénrichtingsfietspad, veiliger om rekening te houden met de fietsers die in één richting rijden.
Welke snelheidsremmers worden voorzien?
In het nieuwe ontwerp sporen we autobestuurders maximaal aan om zich te houden aan de maximumsnelheid. De effectiefste snelheidsremmer is de actieve trajectcontrole. Deze begint aan de rotonde en loopt tot aan de Rodeweg. Daarnaast accentueren we de kruispunten met de Franseweg en de Heikantstraat kasseiweg, respectievelijk met een verkeersplateau en een middengeleider. In het midden van de straat verschuiven we de as van de weg. Ook de ingang van parking van de Zwarte Hond richten we veilig in met een verkeersplateau.
Waarom zijn er buffergrachten?
De Vlaamse Overheid legt in een gewestelijke verordening op dat per m² verharde oppervlakte 43 liter regenwater gebufferd moet worden in een gracht. Daarna mag het water geleidelijk afvloeien naar de waterloop. Bovendien kiest de gemeente dat er geen buffergrachten komen in de verkaveling, dus moeten we het regenwater bufferen op minder lange baangrachten in het landbouwgebied.
Waarom krijgen de open grachten geen oeverversterking?
Waar het kan, laten we de grachten open. We brengen geen oeverversterking aan omdat dat het infiltrerend vermogen van de grachten belemmert. Grachten vormen een open afvoersysteem voor hemelwater. Een open afvoersysteem bevat meer bergingsruimte dan een rioolbuis. Bijgevolg kunnen piekafvoeren gebufferd worden, waardoor de stroomafwaartse afvoerkanalen minder belast worden en de risico's op overstromingen dalen.
Een bijkomend voordeel is dat een gracht ook voor lokale berging en infiltratie kan zorgen waardoor het grondwaterniveau stijgt. Het basisdebiet kan hierdoor verhoogd worden waardoor de risico's op verdroging afnemen. Grachten kunnen dus een rol spelen in de strijd tegen verdroging. Beschoeiing of oeverversterking wijzigt de buffercapaciteit en werkt de infiltratie van water naar de omliggende bodem tegen. Bijkomend is het ook nadelig voor het onderhoud. Het wordt moeilijker om grachten te ruimen en om te maaien zonder de beschoeiing en/of de onderhoudsmachine hierbij te beschadigen.
Als de grachten toch te diep worden of als de stabiliteit van de taluds in gevaar komen, kunnen we plaatselijk wel overgaan tot beschoeiing.
Zal landbouw-, bus- en vrachtverkeer elkaar kunnen kruisen?
De weg is voldoende breed ontworpen, zodat zwaar verkeer elkaar kan kruisen. De weg is momenteel 5,8 meter breed en zal verbreed worden tot 6,20 meter.
Vragen over het groen
Blijven de bomen behouden?
Voor de aanleg van het nieuwe fietspad zullen een aantal bomen verwijderd moeten worden. Ook zijn een aantal bomen in slechte staat, waardoor het noodzakelijk is om ze te rooien. Het ontwerp is zo opgemaakt dat de grote bomen in de verkaveling ter hoogte van de huisnummers 146 tot 152 behouden blijven. De andere bomen worden in functie van de verkeersveiligheid maximaal behouden waar mogelijk. De te verwijderen bomen worden in de eerste plaats lokaal gecompenseerd.
Kunnen de bomen die behouden blijven schade oplopen tijdens de werken?
Bij wegenwerken stellen we een externe boomdeskundige aan. Hij brengt in kaart welke bomen verwijderd worden en welke gevolgen dat heeft op de andere bomen in de omgeving. Tijdens de werken volgt hij alles op en houdt hij de wortelzone van de bomen in het oog.
Vragen over de gescheiden riolering
Welke werken moet ik als bewoner uitvoeren op privéterrein om regen- en afvalwater apart af te koppelen?
Eigenaars van een perceel moeten het regen- en afvalwater gescheiden naar de perceelsgrens aan de straatkant brengen. Een afkoppelingsdeskundige van Aquafin zal je hierin begeleiden. Deze begeleiding start vanaf het moment dat de vergunningsaanvraag is ingediend.
Waarom nemen twee rioolbeheerders deel aan het project?
In de Heikantstraat worden zowel een bovengemeentelijke als een gemeentelijke riolering geplaatst. Hiervoor is telkens een andere instantie verantwoordelijk. De Kalmthoutse rioolbeheerder, Waterlink financiert de gemeentelijke riolering van de rotonde tot aan de parking van de Zwarte Hond. De gewestelijke rioolbeheerder, Aquafin financiert de riolering van het ‘kapelleke’ tot aan de parking van de Zwarte Hond, waar een pompput wordt geplaatst. Zij nemen een deel van de financiering over, omdat in de toekomst een deel van Wuustwezel het afvalwater zal afvoeren over het Kalmthoutse grondgebied.
Is het verplicht om aan te sluiten op de riolering?
Ja, je bent verplicht om aan te sluiten op de riolering als die in de straat ligt.
Waar wordt er een pompput geplaatst?
Op de parking van de Zwarte Hond installeren we een pompput om het afvalwater af te voeren. De riolering moet afwateren via de riolering van de Heikantstraat kasseiweg, maar dat punt ligt hoger. Daarom plaatsen we een ondergrondse pompput. Wanneer het afvalwater een bepaald peil bereikt, pompt hij al het water weg naar de verzamelriool in de Heikantstraat kasseiweg.
Vragen over de nutswerken
Wordt het elektriciteitsnetwerk vernieuwd?
Ja, de elektriciteitskabels worden ondergronds aangelegd. Eerst leggen we de nieuwe leidingen ondergronds aan. Zodra die operationeel zijn, verwijderen we het luchtnet. De kosten hiervoor zijn voor netbeheerder Fluvius.
Waar worden de nutsleidingen geplaatst?
De nutsleidingen zullen ondergronds naast de perceelgrens geplaatst worden. Er is ongeveer één meter ruimte nodig voor de nutsleidingen. Deze strook dient ook als veiligheidsstrook tussen het fietspad en het perceel of tussen de gracht en het perceel. De zichtbaarheid op het (fiets)verkeer zal maximaal zijn, omdat op deze strook geen beplanting komt.
Komen er nieuwe verlichtingspalen?
Tijdens de wegenis- en rioleringswerken zullen er nieuwe openbare LED-verlichtingspalen worden voorzien.
Vragen over de grondverwervingen
Wat is een grondverwerving?
Voor de realisatie van de nieuwe fietspaden heeft het gemeentebestuur stroken grond nodig. In eerste instantie gaat het gemeentebestuur trachten om deze grond van eigenaars ‘in der minne’ aan te kopen via een goedgekeurd schattingsverslag. Hiervoor zal een onderhandelaar van Aquafin de eigenaars contacteren.
Als dit niet lukt, kan het gemeentebestuur overgaan tot onteigening in het kader van algemeen belang voor de aanleg van een veilig fietspad.
Hoeveel grond wordt er bij mij ingenomen?
Van zodra de gemeenteraad het rooilijn- en onteigeningsplan goedkeurt, weet de onderhandelaar exact hoeveel grond per perceel moet worden ingenomen. De onderhandelaar maakt met elke eigenaar een afspraak om het detailplan te bekijken.
Wat is een schattingsverslag?
Een deskundige maakt een verslag op waarbij hij een billijk en transparant voorstel opmaakt voor aankoop van de strook grond volgens het rooilijnplan. Daarnaast maakt hij een schatting van alle opstallen (brievenbussen, afsluitingen, aanplantingen, …) die zich bevinden in de in te nemen zone. Dit vormt het schattingsverslag.
Kan ik mijn perceel of eigendom nog verkopen als er een grondverwerving van toepassing is?
Ja, je kan je perceel of eigendom nog verkopen. In de akte wordt dan vermeld dat het perceel of de eigendom belast is met een grondverwerving.
Vragen over de timing en het verloop van de werken
Hoelang gaan de werken duren?
Eerst worden de nutswerken uitgevoerd en aansluitend de wegen- en rioleringswerken. Dit zal minstens een jaar duren. Deze timing wordt concreter zodra de aannemer gekend is.
Schermt de aannemer jouw perceel of terrein af tijdens de werken?
Eerst wordt de nieuwe rooilijn, de grens tussen privé en openbaar domein, uitgezet en daarna worden de percelen bouwrijp gemaakt. De aannemer verwijdert dan bomen, struiken of andere opstallen, zoals omheiningen of brievenbussen. Tenzij de eigenaar(s) deze al eerder verwijderde. De gemeente raadt aan om nieuwe omheiningen of dergelijke pas te plaatsen zodra alle werken voltooid zijn. Een aparte afscherming tussen de werken en uw privéterrein is niet voorzien.
Zal mijn oprit steeds bereikbaar zijn tijdens de werken?
De aannemer doet er alles aan om tijdens de werken de percelen maximaal bereikbaar te houden. Het kan zijn dat dit af en toe niet mogelijk is. De aannemer communiceert daarover duidelijk via een briefje.
Mobiliteit
Contact
Openingsuren
Maandag | 9u - 12u en 13u30 - 16u30 |
Dinsdag | 9u - 12u |
Woensdag | 9u - 12u en 13u30 - 16u30 |
Donderdag | 9u - 12u |
Vrijdag | 9u - 12u |