Kermissen in Kalmthout
Hieronder vind je alle informatie over kermissen in Kalmthout. Enerzijds vind je een overzicht van de kermissen die in 2024 plaatsvinden, anderzijds vind je ook alle informatie die je nodig hebt om een standplaats aan te vragen.
Algemene info
Op welke data vindt er een kermis plaats?
- Heide: zaterdag 04/05 tot maandag 06/05
- Nieuwmoer: zondag 09/06 tot dinsdag 11/06
- Achterbroek: zondag 07/07 tot dinsdag 09/07
- Centrum: zaterdag 20/07 tot dinsdag 23/07
- Heide: Zaterdag 14/09 tot maandag 16/09
Hoe vraag ik een standplaats aan?
Voor een standplaats op de openbare kermis moet je je kandidaat stellen bij de gemeente. Je kan een standplaats aanvragen voor:
- een abonnement
- voor de duur van de kermis
Een standplaats wordt toegewezen na bekendmaking van een vacature. Indien er kort (15 dagen) voor de opening een plaats vrijkomt, kan er gewerkt worden met spoedprocedure.
Een abonnement is de algemene regel en wordt toegewezen als je 3 jaar na elkaar eenzelfde standplaats in de abonnementszone hebt ingenomen.
Aan welke voorwaarden moet ik voldoen?
Voor het verkrijgen van een standplaats op de openbare kermis moet je in het bezit zijn van volgende machtiging:
- Voor de uitbating van een kermisattractie of kermisgastronomie met bediening aan tafel: een machtiging als werkgever tot het uitoefenen van kermisactiviteiten.
- Voor de uitbating van kermisgastronomie zonder bediening aan tafel: een machtiging als werkgever voor het uitoefenen van ambulante activiteiten.
Deze machtiging wordt afgeleverd door een erkend ondernemingsloket en is geldig in heel België voor de duur van de activiteit.
Hoe wordt een standplaats toegekend?
De gemeente beslist over de toekenning van de standplaats aan de hand van één of meerdere criteria:
- de aard van de attractie of van de vestiging.
- de technische specificaties.
- de graad van veiligheid van de attractie of van de vestiging.
- de aantrekkingskracht van de attractie of van de vestiging.
- de deskundigheid van de uitbater, de aangestelde-verantwoordelijken en het personeel.
- de nuttige ervaring.
- de ernst en het zedelijk gedrag van de kandidaat.
Welke documenten dien ik in?
Je stelt je kandidatuur, volgens de bepalingen die zijn opgenomen in de vacature en het gemeentelijk kermisreglement. Bij je kandidatuur voeg je volgende documenten toe:
- een kopie van je machtiging.
- een kopie van je e-ID.
- een kopie van de verzekeringspolis. burgerlijke aansprakelijkheid (bewijs van een geldige dekking).
- een kopie van de brandverzekering (bewijs van een geldige dekking).
- een kopie van het attest keuring elektriciteitsinstallatie (indien van toepassing).
- een kopie van het attest keuring gasinstallatie (indien van toepassing).
- voor attracties met aandrijving: een risicoanalyse, opstellingsinspectie (controlefiche na montage), het bewijs van periodiek nazicht en onderhoudsinspectie.
- een kopie van de registratie, erkenning of toelating van het FAVV (indien van toepassing).
- een drankvergunning voor reizende drankgelegenheid (indien van toepassing).
- een handelaarsvergunning ethylalcohol en alcoholhoudende dranken (indien van toepassing).
Hoeveel bedragen de kosten?
De aanvraag voor een standplaats is gratis. De kostprijs voor de standplaats is bepaald in het gemeentelijk belastingreglement.
Ondernemen
Contact
Openingsuren
Maandag | 9u - 12u |
Dinsdag | 9u - 12u |
Woensdag | 9u - 12u |
Donderdag | 9u - 12u |
Vrijdag | 9u - 12u |