Kalmthout: als je van ondernemen houdt
Word jij onze lokale sidekick?
Kalmthout is een bruisende gemeente, niet in het minst op het vlak van ondernemen. Tal van lokale handelaars en ondernemingen - groot of klein - hebben hier hun plek. Als gemeente stimuleren we dit op verschillende manieren. Eén manier om lokale handelaars zo veel mogelijk te betrekken bij de werking van de gemeente, is de opstart van partnerships bij overheidsopdrachten. Met andere woorden: als gemeente willen we zo veel mogelijk met lokale handelaars in zee gaan.
Of het nu gaat om praktische toepassingen - zoals het leveren van bloemen op recepties, het verzorgen van cateringopdrachten , ... - of om grote infrastructuurwerken: waar mogelijk, kiest de gemeente Kalmthout steeds voor lokale handelaars en ondernemers. Afhankelijk van de omvang van de opdracht, zijn wij als lokaal bestuur verplicht om specifieke procedures te volgen. Die worden bepaald door de wetgeving overheidsopdrachten. We maken jou graag wegwijs. Heb je daarna nog vragen? Aarzel niet en contacteer ons via de gegevens onderaan deze pagina. We helpen je graag verder.
Over overheidsopdrachten
Wat is een bestek?
In het bestek (vroeger: lastenboek) verwerkt het bestuur een behoefte naar een vraag aan de markt. Een behoefte kan zijn:
- een bepaald product
- een bepaalde dienstverlening
- een bouwkundig of civieltechnisch werk
Het bestek is het basisdocument van de overheidsopdracht. Je vindt er alle administratieve, contractuele en technische bepalingen in terug. Concreet: wie heeft wat nodig, wie komt er in aanmerking en hoe wordt de knoop doorgehakt? Die beschrijving vind je terug in het bestek. Samen met de offerte die nadien ingediend wordt, vormt een bestek het uiteindelijke contract.
Hoe beknopt of uitgebreid een bestek is, hangt af van de grootte van de opdracht en de wettelijke procedure die er bij hoort.
Waar vind ik een overzicht van de verschillende overheidsopdrachten?
Je kan steeds terecht op het Belgische e-Procurement platform. Dit is een dienst die aangeboden wordt door de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning. Je hebt er toegang tot alle huidige én toekomstige openbare overheidsopdrachten in België. Via het platform kan je ook je offertes indienen en visitekaartjes registreren.
Wat zijn de meest voorkomende procedures?
- Opdracht van beperkte waarde: gaat het om een beperkte opdracht? Dan is er geen bestek vereist. Het lokaal bestuur bepaalt dan zelf welke ondernemer het beste voorstel heeft afgeleverd (via e-mail, telefonisch contact, website of een offerte). Opgelet: dit is enkel mogelijk voor opdrachten waarvan de geraamde kost minder dan €30.000 bedraagt.
- Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking: het lokaal bestuur Kalmthout maakt een bestek op. Kandidaten mogen daarna een offerte indienen, waarover eventueel onderhandeld kan worden.
- Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking: het lokaal bestuur Kalmthout maakt een bestek op en publiceert dit. Iedereen kan een offerte indienen en eventueel onderhandelen. Geschikte kandidaten voldoen aan alle selectiecriteria.
- Openbare procedure: het lokaal bestuur Kalmthout maakt een bestek op en publiceert dit nadien op het e-Procurement platform. Iedereen kan een offerte indienen. Opgelet: bij deze procedure is onderhandelen niet mogelijk.
Hoe stel ik me kandidaat?
- Nadat je het registratieformulier hebt ingevuld en aan ons hebt bezorgd, contacteert de gemeente, het OCMW of het AGB je wanneer er overheidsopdrachten zijn waarvoor je in aanmerking komt. Voldoe je aan de selectiecriteria en eventuele andere eisen die vermeld worden in het bestek of de opdracht? Dan kan je een offerte indienen.
- Bekijk alle opdrachten via het e-Procurement platform. Per opdracht vind je alle nodige documenten waarin de voorwaarden en procedures vermeld worden.
Hoe gaat het verder?
Alle offertes die aan de selectievoorwaarden voldoen, worden met elkaar vergeleken. Zorg er dus voor dat je in je offerte een duidelijk antwoord op de vragen in het bestek geeft. Zeker de selectie- en gunningscriteria en de technische bepalingen kunnen doorslaggevend zijn in de selectieprocedure. Dien je offerte ook vóór de uiterlijke deadline in. Laattijdige indieningen worden immers niet weerhouden. Vergeet ook de handtekening niet toe te voegen van de verantwoordelijke, anders is de offerte niet geldig.
Stel je kandidaat!
Heb je interesse om onze lokale partner te worden? Stel je dan kandidaat via ons registratieformulier.
Veranderen jouw bedrijfsgegevens? Laat het ons dan weten via onderstaande contactgegevens. Wil je niet langer op de hoogte gehouden worden van overheidsopdrachten? Geef even een seintje via het e-mailadres dat je onderaan deze pagina vindt.
Let op!
Door je aan te melden word je niet automatisch op de hoogte gesteld van opdrachten. Dit volg je zelf op via e-Procurement.
Veelgestelde vragen
Kunnen ook kleine ondernemers deelnemen?
Jawel. Zowel voor grote als kleinere opdrachten zoeken we lokale partners. Uiteraard zijn er een aantal procedures waar we als lokaal bestuur rekening mee moeten houden, maar voor kleine opdrachten zijn deze vaak redelijk eenvoudig. Je kan ook steeds partnerschappen met andere lokale ondernemers of bedrijven aangaan of met onderaannemers werken.
Waar moet ik zeker rekening mee houden bij het indienen van een offerte?
Alle concrete details over de opdracht vind je in het bestek. Lees deze dus zeker goed door. Wil je je kandidaat stellen? Zorg er dan voor dat alle vereiste documenten aanwezig zijn in je dossier en dat je zeker in staat bent om te leveren wat er net gevraagd wordt, al dan niet in samenwerking met een collega-ondernemer. Let wel: deadlines zijn niet flexibel. Lever je offerte én bijlagen op tijd in. Hoe je dat doet, staat beschreven in het bestek.
Bij wie kan ik terecht met vragen?
Heb je vragen of opmerkingen over je levering, werk of dienst voor lokaal bestuur Kalmthout? Neem dan contact op met de juiste dienst. Je vindt hun gegevens op de bestelbon.
KMO's die zich willen toeleggen op overheidsopdrachten, worden ook door de Vlaamse overheid ondersteund. Zij helpen je verder met vragen van A-Z.
Hoe word ik op de hoogte gehouden?
Indien je wordt geselecteerd, verwittigt de betrokken dienst je op tijd. Let op: gaat het om een complex dossier? Dan zal er wellicht wat tijd verstrijken voor je antwoord krijgt. In heel wat dossiers is ook de goedkeuring van de burgemeester en het schepencollege vereist.
De termijn van de geldigheid van de offertes vind je in de opdrachtdocumenten. Dat bepaalt de periode waarbinnen gegund moet worden (doorgaans 120 dagen). Slechts in uitzonderlijke gevallen wordt deze termijn verlengd.
Wat met de betaling?
Je vindt alle voorwaarden en verplichtingen in het bestek bij 'betalingstermijn'. Dit is wettelijk vastgelegd op 30 dagen verificatie en 30 dagen betalingstermijn. Voor een vlotte betaling kan je de factuur in PDF-formaat aan ons bezorgen. Dit is niet verplicht, maar versnelt wel het proces. Check ook zeker of je de factuur naar de juiste persoon richt. Elke entiteit - gemeente, AGB, OCMW, heeft een apart ondernemingsnummer. Dit staat in het bestek of op de bestelbon vermeld. Bij een lagere/grotere opdracht wordt er vaak in schijven uitbetaald. Kan je aantonen dat je bepaalde diensten of materiaal al tussentijds hebt geleverd? Dan kan er doorgaans ook tussentijds gefactureerd worden.
Ondernemen
Contact
Openingsuren
| Maandag | 9u - 12u |
| Dinsdag | 9u - 12u |
| Woensdag | 9u - 12u |
| Donderdag | 9u - 12u |
| Vrijdag | 9u - 12u |
