Welke maatregelen voerden we uit?
Fietsstraat in de Kapellaan
Het is opvallend hoeveel schoolkinderen met de fiets of te voet naar school komen. We trekken dan ook volledig de kaart van de fietser en de voetganger in de schoolomgeving. De fietsstraat faciliteert de jonge fietsers naar de ingang van de fietsenparking in de Kapellaan. De fietsstraat start aan de Statiestraat en loopt tot de Albert Peeterslei. Waar geen voetpaden zijn, markeren we naast de fietssymbolen ook symbolen van voetgangers op het wegdek.
Waarom is deze maatregel beter?
Alle partijen waren het onmiddellijk eens dat een fietsstraat een verbetering is voor de mobiliteit in de wijk. In Kalmthout zijn al enkele fietsstraten die positief worden ervaren. De schoolkinderen zeiden zelfs dat ze liever fietsen in een fietsstraat.
Een stukje Kapellaan wordt enkelrichting
Het stukje Kapellaan tussen de Statiestraat en de Van den Bogaertlei is enkelrichting. Voortaan kan je enkel rijden in de richting naar de Statiestraat. Het is niet meer mogelijk om via de Statiestraat in de Kapellaan te rijden.
Waarom is deze maatregel beter?
In combinatie met de fietsstraat ontstaat er geen enkel conflict meer tussen een fietser en een gemotoriseerd voertuig. In de fietsstraat kunnen auto's fietsers niet meer inhalen. Door de enkelrichting is er geen tegenliggend verkeer mogelijk. In dit smal straatje komen beide maatregelen de fietser ten goede.
Meer en bredere zebrapaden
Aan de ingang van de fietsenparking en aan de hoofdingang van de school maken we een wegversmalling en een extra breed zebrapad. Op de kruispunten Drieslei-Kapellaan en Statiestraat-Kapellaan komen ook nieuwe zebrapaden.
Waarom is deze maatregel beter?
De wegversmallingen zorgen voor extra zichtbaarheid en remmen het verkeer fysiek af. Weggebruikers zien elkaar zo goed komen. Bovendien accentueren de brede zebrapaden de schoolomgeving.
Stilstaanverbod in de Schooldreef
In de Schooldreef voeren we tussen de Drieslei en de Kapellaan een stilstaanverbod in. Ouders die hun kinderen met de auto komen ophalen, parkeren 's avonds op de speelplaats of in de parkeervakken in de Drieslei of Kapellaan.
Waarom is deze maatregel beter?
Elke keer dat een fietser een stilstaande auto inhaalt, maakt hij een slalombeweging. Zo ontstaat er een conflict met een tegenliggende auto. Dit willen we absoluut vermijden.
Schooldreef wordt een schoolstraat
Op het einde van de schooldag toveren we de Schooldreef om tot een schoolstraat. Dat wil zeggen dat we de Schooldreef een half uur afsluiten voor gemotoriseerd verkeer. De schoolstraat begint aan de uitrit van de speelplaats tot aan de Kapellaan.
Waarom is deze maatregel beter?
Bij het einde van de schooldag verandert de Schooldreef voor de schoolpoort in een chaotische omgeving met veel auto’s, fietsers en voetgangers. Een schoolstraat is dé oplossing voor deze verkeerschaos. Zo wordt de schoolomgeving aangenamer, veiliger en gezonder.
Met de maatregelen hopen we de schoolkinderen en hun ouders te overtuigen om meer met de fiets en te voet naar de school te komen.
Mobiliteit
Contact
Openingsuren
Maandag | 9u - 12u en 13u30 - 16u30 |
Dinsdag | 9u - 12u |
Woensdag | 9u - 12u en 13u30 - 16u30 |
Donderdag | 9u - 12u |
Vrijdag | 9u - 12u |